Hvorfor autentisitet vinner i 2025

Infografikk som viser fordelene med autentisk og ekte innhold i 2025, i en tid preget av desinformasjon, kunstig generert innhold og økende kritisk medieforståelse.  Stikkordene er at ekte innhold skaper: kontakt, tillit og interesse.

Vil du engasjere, bygge tillit og nå målgruppen din gjennom video og bilder på sosiale medier i 2025? Da er det en ting som skiller seg ut som viktigere enn noen gang: vær ekte.

Vi står midt i et teknologisk skifte hvor kunstig intelligens har blitt en del av hverdagen vår. Både på godt og vondt. Mulighetene er enorme. Er du allikevel en av de som holder pusten med en bismak i munnen? Fordi vi må stille spørsmålstegn om noe er ekte og sant? Nettopp denne ubehagelige følelsen tror jeg vi vil kjenne mer på fremover. En følelse folk vil bort fra. Sørg for at dine kunder slipper den uroen. Lag video- og bildeinnhold som er ekte, ærlig og viktigst av alt: sant.

Menneskelig kontakt i en verden med tvil
De siste årene har vi erfart isolasjon under pandemien, blitt bombardert med fake news og opplevd en eksplosjon av AI-generert innhold. Selv regjeringen har satt fokus på motstandskraft mot desinformasjon. Dette har gjort oss mer selektive. Vi vil velge det innholdet som er ekte og sant. Vi vil føle en tilhørighet. Denne situasjonen skaper et mulighetsrom: Skap video og bilder som viser menneskene bak bedriften, utfordringene, seirene og hverdagsøyeblikkene. Engasjer gjennom det upolerte og autentiske. Lag innhold som skaper resonans og bygger tillit.

Mulighetsrommet for din bedrift:
Hvis du vil at bedriften din skal oppleves som autentisk og virkelig for folk, holder det ikke lenger å vise frem maskiner, lastebiler eller imponerende tall. Det som treffer, er historiene bak. Nemlig oppturene, utfordringene og innsatsen som ligger i det daglige arbeidet.

Det er menneskene som er nøkkelen. Vis utfordringen til personen som står på verkstedet, som redder dagen når en viktig maskindel ryker. Grip øyeblikket og vis gleden når lærlingen vokser i faget. Fang fellesskapet, hjertevarmen og de rå, ekte øyeblikkene som skaper tilhørighet. Tør å være mer upolert. Målet er å komme nærmere, skape tillit og få ned terskelen for å kunne ta kontakt.


Vis hva som er viktige fokusområder og nå dine kunder.
Når du vet hvem målgruppen er og hva som er viktig for kundene dine, kan du planlegge hva du skal fange på video og gjennom bilder. Start med å lage en liste over ting som er viktige for din bedrift.

Eksempelvis kan dette være:

  • God kundeservice

  • Rask responstid

  • Kundetilfredshet

  • Kvalitet

  • HMS og sikkerhet

  • Bærekraft

  • Ta ansvar for fremtiden

Lag deretter en ideskisse på hvordan dette kan fanges på video og gjennom bilder dette året. Ha det på planen. På en lapp i baklommen og grip øyeblikket når det kommer.

Vis gjennom video og bilder at dere rekker frem i tide når det haster. Vis det i farta. Ekthet og den gode historien, foran kvalitet. Dersom kundetilfredshet er viktig, fortell gjennom kundehistorier hvordan de opplever dere. Om dere er lærebedrift, vis hvordan dere sikrer kunnskap for fremtiden. (Det er ikke uten grunn at man ser at bedrifter viser seg frem som en god mulig arbeidsplass gjennom sine lærlingehistorier. På denne måten kan dere bedrift bli en attraktiv bedrift å jobbe hos.) Er bærekraft et mål hos dere, vis hvordan dere jobber med miljøtiltak i praksis. Engasjer og del begeistringen. Vær mer personlig. Vis mennesker og ikke bare maskiner.

Det autentiske året
2025 er året for å skille seg ut ved å være ekte. Bygg tillit, skap tilhørighet og inspirer målgruppen din med video- og bildeinnhold som betyr noe. Planlegg å gripe muligheten ved å vise hvem dere virkelig er, med av den ekte hverdagen. Fortell de gode historiene, utfordringene og menneskene som står bak arbeidet. Vis at dere bryr dere om kundene, leverer kvalitet og tar ansvar for fremtiden med bærekraftige tiltak. Det er ikke det polerte, men det ekte innholdet som skaper kontakt og gjør at dere blir valgt.



Ønsker du hjelp til å fortelle autentiske historier i 2025? Hardbarka hjelper gjerne din bedrift med å gripe muligheten gjennom rå og ekte video, tekst og bilder som treffer.